En glassig historia

Skall drömmen bli verklighet?

1931

Redan som 14-årig skolpojke börjar vår grundare Arne Müntzing vispa ihop glass hemma i mammas kök i Örebro. Här står han vid sin glassvagn på Storbron framför hemstadens slott.

image-1931-image-1

Början på ett livsverk

1946

Arne Müntzings dröm att bli egen företagare förverkligades 1946. Han startar då Triumf Glass i en lokal på Allmänna vägen vid Stigbergstorget i Göteborg. Det är början på ett livsverk.
Varje dag tillverkade vi 600 liter glass och varje morgon laddades glassvagnarna med kolsyreis som kördes ut till de tjugotalet olika försäljningsplatser i Göteborg. En våffla kostade 10 öre och man kunde välja på de tre smakerna vanilj, jordgubb och choklad. Här ser vi Arne och hans bokhållare Kalle Särngård.

Allmänna vägen 1946. Glassbil med glassdisk

Här är några av de platser där vi sålde glass i Göteborg under slutet av 1940-talet. Glassvagnarna fanns bland annat vid Redbergsplatsen, Kungsportsbron, Lilla Torget och nära Domkyrkan.

Några interiörbilder från glassfabriken vid Allmänna vägen.

Arne flyttar till Sävedalen

1959

Efter fler varma somrar med bra försäljning börjar Arne se sig om efter nya större lokaler. Han köper år 1958 den nedlagda Siemensfabriken i Sävedalen utanför Göteborg. Lokalerna byggs om och anpassas för glasstillverkning för att under våren 1959 invigas som vår nya fabrik. Årstillverkningen är nu 350 000 liter glass.

Nya glassfabriken 1959 i Sävedalen

Invigningen av glassfabriken i Sävedalen

Den blev festlig och lokalerna fylldes med vuxna och barn, som ville smaka den goda glassen. Det bjöds också på Sveriges största glasstrut – Triumftoppen.

Vid en liten monter visades att endast de bästa råvaror används vid tillverkningen av Triumf Glass.

Här ser vi fabrikschefen Erik Persson, en av Arne Müntzings trotjänare, i full aktion vid glassfrysaren vid invigningen.

Radiodirigerade frysbussar

År 1959 blev en “pangstart” för den nya fabriken och glassförsäljningen. Det blev den varmaste sommaren i mannaminne.

Samtidigt köptes första specialinredda frysbilen och dåtidens Triumf Glass distribution kom igång. Vid ratten sitter Sidney Bratt – vår första distributör.

För att effektivisera distributionen under högsäsong är en av frysbilarna försedd med radio. Den kunde alltså snabbt dirigeras till de återförsäljare, där glassen börjar ta slut på grund av stor efterfrågan.

Triumf Glass första distributionsbil

Ny logotyp – Modernt formspråk

1961
Triumf Glass får ny logotyp 1961

I början av 1960-talet lanserades en ny logotyp och samtidigt anlitas Ebbe Höglund för att ta fram nytt reklammaterial.

Annonser, reportage och foldrar såg dagens ljus. Här ser ni den första Glass Guiden.

Triumf Glass till vardag och fest.

Vardagsglassen kallades Trilling. Andra glassmaker var nougat, jordgubb, mocca och chokladrippel. En ½-liters kartongförpackning med glass har då ett riktpris om 1:75 kr/ st.
Glasstårtor är populärt. Mecca, Tyrol, Cupol och Kairo kallades glasstårtorna. Festglassen heter Tyrol och var en “Schweizerglass” i tre smaker garnerad med gräddglass, frukter och chokladspån.

Idéen till Glasse föddes?

Vid ett evenemang på Järntorget figurerade en isbjörn som bär på en glasstrut och en Triumf Glass skylt. Kanske var det här idéen till Glasse föddes?

Ny pinnmaskin på Triumf Glass

1966

Arne Müntzing köpte en ny pinnmaskin till produktionen som tillverkade 10.000 st glasspinnar i timmen. Den kostade 750 000 kr och efter tre år var den avbetald. Tre år tidigare togs lyxskatten bort på glass och konsumtionen ökade tydligt.

Ny pinnmaskin i Triumf Glassfabriken

Ny logo - Sunset färger

1973

Vår logotyp förnyas på nytt och de klassiska “sunset”-färgerna introduceras och finns med oss än idag. Ananas Split och Storstrut finns med på den första färgglada glasskartan och blir riktiga Triumf Glass klassiker.

Triumf Glass sunsetfärgade logotyp
1975

I maj 1975 flyttas tillverkning från den gamla fabriken till en ny lokal där även dagens produktionen ligger. Kapaciteten blir tre gånger så stor som tidigare och nu äger Arne Sveriges största privatägda glassfabrik.
Från det att Arne på 1940-talet själv tillverkade upp till 8 liter glass i timmen klarar en enda maskin av 25.000 glasspinnar, 8.000 glasstrutar, 6.000 dessertglassförpackningar och 2.500 liter kulglass.

Storstruten blev Arne Müntzings lycka

En ny generation tar över

1982

Efter många års hårt och målmedvetet arbete får Arne se sin drömmar förverkligade. Här visar han stolt upp nytillverkade Nyfikenstrutar i slutet på sin livshistoria. Arne blir 64 år gammal.
Den andra generationen tar vid. Arnes fyra söner Anders, Bengt, Robert och Henrik tar över Triumf Glass.

Arne Müntzing med en glasslåda

Glasse gör storslagen entré

1987

Isbjörnen Glasse introduceras. Glassedräkter, trottoarpratare, nallebjörna och pins tas fram.
Vi gör också stora investeringar i frysboxar och reklammaterial och når stora framgångar i distribution runt om i landet.

Glasse gör entré

Gammaldags Gräddglass lanseras

1993

Gammaldags Gräddglass i tvålitersformat lanserades. Här ser ni en bild på den första förpackningen. Det blir snabbt en storfavorit och idag är det Sveriges mest sålda gräddglass i volym.

Gammaldags Gräddglass lanseras

50-års jubileum

1996

Vårt 50 års jubileum. Vi producerar 14 miljoner liter glass. Müntzings Krögarglass lanseras och med hjälp av svenska stjärnkockar når produkten en plats i svenska gourmeters hem.
“Det sista din gäst äter skall också vara det godaste” Christer Svantesson

Triumf Glass firar 50 år

Triumf Glass får nya ägare

2003

 

Vi får under 2003 nya ägare i form av norska Diplom-Is som köper 50% av bolaget. Två år senare köper de upp resterande del av bolaget.

Hållbar distribution

2009

Frys hos en grossist

Företaget tar ett steg mot hållbar distribution. Över 100 distributionsbilar avvecklas och företaget går över till grossistdistribution. Vår glass började distribueras tillsammans med andra frysta varor och butikerna fick möjlighet att få leverans alla dagar i veckan. Detta innebar också ett stor steg mot minskad miljöpåverkan.

Triumf Glass - familjeföretaget

2010

I februari 2010 köper familjen Müntzing, med Arnes son Anders i spetsen, tillbaka Triumf Glass från norska Diplom-Is. Triumf Glass blir åter ett familjeföretag.

70-års jubileum

2016

Vårt jubileumsår 2016. Företaget blir 70 år och det firas stort. I oktober åker alla anställda till Paris. Det givna målet är givetvis Triumfbågen.
Vi lanserar hela 17 glassnyheter. Vårt hållbarhetsarbete fortsätter och vi blir miljöcertifierade enligt standarden ISO 14001.

Tredje generationens glassmästare

2017

Glassåret börjar strålande. Vi startar uppp ett samarbete med Liseberg. Glass från Triumf Glass och glädje på Liseberg. Det kan man kalla glassglädje. Kan det bli bättre?
Tredje generationens glassmästare Müntzing tar över. Alexander blir ny VD och Felix blir marknadschef.

 

All Time High

2018

All Time High – vilken Triumf! Sommaren 2018 blir en klassisk sommar. Det vi kommer minnas är en lång och varm sommar. Ur ett semesterperspektiv var ju faktiskt vädret då som allra bäst.
Våra pinnar & strutar får höga betyg i tidningarnas glasstester. Farbror Arnes Gräddkola och Mövenpick Mango Passion blev favoriter.  Cool Candy Cola, en colasorbet på burk, blev också en riktig snackis, mycket tack vare humorgruppen JLC.
Vi säljer nu glass för mer än 400 miljoner kronor.

Miljösatsning & Återlanseringar

2019

I Triumf Glass fortsatta hållbarhetsarbete gjordes miljösatsningar. Bl.a. började man under året använda lastbilar som drivs av biogas för delar av sina leveranser, vilket gjorde transporter 100% fossilfria. Samma år återintroducerades den klassiska glassen Hux Flux efter att varit borta från sortimentet sedan 1996

Utbyggnationer

2020

Under våren 2020 togs första spadtaget för en stor utbyggnad av glassfabriken i Sävedalen. Investeringen omfattade en utbyggnad på 1200 kvadratmeter fördelat på 3 våningar, som tillsammans med befintliga ytor gör att den totala fabriks- och verksamhetsytan uppgår till ungefär 3000 kvadratmeter. Resultatet av utbyggnaden gjorde att produktionskapaciteten ökade med 15-20%, effektiviserade arbetsflöde, minskat svinn och en förbättrad energianvändning.

I samband med utbyggnationen installerade man även solceller på taket.

75-årsjubileum

2021

I Februari 2021 firade Triumf Glass 75 år. Det kom flera nya stycksaker som inkluderade välkända favoriter i nya versioner samt en smak med lakrits. Bland nyheterna fanns Farbror Arnes Saltlakrits, Snickers på en pinne och Tutti Frutti isglass. Under Juni månad samma år invigdes också den nya utbyggnationen av fabriken.

Näringslivsmedaljen

2022

12 år efter det att familjen Müntzing köpt tillbaka företaget, tilldelas Anders Müntzing Kungl. Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj med motiveringen ”för att ha återskapat familjeföretaget med kvalitet och hållbarhet i fokus”.

 

Hållbarhet & Samarbeten

2024

Hållbarhet står högt i fokus och fortsätter utvecklas på Triumf Glass. Under 2024 inleddes flera samarbeten, bl.a. tillsammans med CarbonCloud, genom deras SaaS tjänst ökar Triumf Glass transparensen kring sitt klimatavtryck hela vägen från råvara till färdig produkt.

Tillsammans med återvinnings-appen Bower inleddes ett samarbete där konsumenten har möjlighet bli belönad för att återvinna glass-förpackningen via appen.

Glasseroben & Ny Logotyp

2025

Triumf Glass lanserar en ny logotyp och ett moderniserat manér. Med inspiration från vår klassiska logotyp från 1973. Målet var att spegla vår tid utan att förlora den identitet som gjort oss till ett av Sveriges mest älskade glassföretag.

” Den nya loggan är en balans mellan tradition, innovation och lekfullhet- en hyllning till det företaget vår familj byggt upp under 3 generationer och en satsning för framtiden för Triumf Glass”, Felix Müntzing, kommersiell Chef.

Samma år tas Glasseroben fram. Glasseroben är en del i Triumf Glass marknadsutveckling, där konsumenten kan köpa trendig merchandise på Triumf Glass hemsida.