• Skall drömmen bli verklighet?

    Skall drömmen bli verklighet?

    Arne Müntzing vid sin glassvagn på Storbron i Örebro. Det är 1931 och han är 14 år gammal. Arne har just slutat skolan och skall nu välja yrke. Att bli plåtslagare som sin pappa och sina bröder vill han inte. Han drömmer om att bli affärsman och kanske drömmer han också om att en gång bli egen glassfabrikör med många anställda.

  • Början på ett livsverk

    Början på ett livsverk

    Arnes dröm att bli egen glassfabrikör förverkligades 1946. Han startade då en liten glassfabrik på Allmänna vägen i Majorna. Här ser vi Arne och hans bokhållare Kalle Särngård.

    Varje morgon laddades vagnarna med kolsyreis och kördes ut till sina platser. Triumf Glass hade vagnar på ett tjugotal ställen i Göteborg.

    Moderna maskiner men mycket handkraft

    Moderna maskiner men mycket handkraft

    Anders Johansson var en av Arnes kamrater från Örebrotiden. Han var företaget trogen från tiden på Allmänna vägen och fram till mitten av sjuttiotalet.

    Interiörbild från glassfabriken på Allmänna vägen.

    Interiörbild från glassfabriken på Allmänna vägen.

    Arne kontrollerar temperaturen i glasskokaren och Sven Carlsson ställer in homogeniseringstrycket.

    Våffelbageriet

    Våffelbageriet

    Arne startade på fyrtiotalet ett våffelbageri på Söderlindsgatan i Majorna, Göteborg. Här ser vi Sven Carlsson, en av Arnes trotjänare, i full aktion vid våffelbruket.

    På sommaren såldes våfflor till glasstånden och på vintern åkte Arne själv runt till sjukhus, militärförläggningar och andra storkunder och tog upp order på s.k frukostrån, en dubbelvikt rund våffellagg.

    Redbergsplatsen

    Redbergsplatsen

    Detta är Gustav Andersson som hade glassvagnen på Redbergsplatsen.

    Ströms Hörna, nära Domkyrkan

    Ströms Hörna, nära Domkyrkan

    Här står en glassförsäljerska vid Ströms Hörna, nära Domkyrkan, och säljer vanilj-, jordgubb- och chokladglass i en hemmagjord våffla.

    Kungsportsbron

    Kungsportsbron

    Kungsportsbron var ett annat ställe där Triumf Glass sålde glass. Idag står en glasskiosk där under sommaren.

    Glassvagnen på Lilla Torget

    Glassvagnen på Lilla Torget

    Den glada glasstanten på den här bilden är Annie Bäckman. Annie hade i sina yngre dagar varit en firad lindanserska vid en norsk cirkus.

  • Arne flyttar till Sävedalen

    Arne flyttar till Sävedalen

    Företaget växte undan för undan för varje år som gick. Arnes trägna arbete gav resultat. Efter några varma somrar med bra glassförsäljning började Arne Müntzing se sig om efter nya lokaler. 1958 köpte han den nedlagda Siemensfabriken i Sävedalen.

    Fabriken byggdes om och anpassades för glasstillverkning och invigdes våren 1959. Arne Müntzing blev storföretagare i glass.  Årstillverkningen är nu 350.000 liter.

    Festlig invigning

    Festlig invigning

    Under invigningen av fabriken i Sävedalen fylldes lokalerna med vuxna och barn, som ville smaka den goda glassen. Det bjöds på Sveriges största glasstrut - Triumftoppen.

    Glasstillverkning

    Glasstillverkning

    Här ser vi fabrikschefen Erik Persson, en av Arne Müntzings trotjänare, i full aktion vid glassfrysaren vid invigningen.

    Bästa råvaror

    Bästa råvaror

    Vid en liten monter visades att endast de bästa råvaror används vid tillverkningen av Triumf Glass.

    Radiodirigerade frysbussar

    Radiodirigerade frysbussar

    År 1959 blev en "pangstart" för den nya fabriken och glassförsäljningen. Det blev den varmaste sommaren i mannaminne.

    Samtidigt köptes första specialinredda frysbilen och dåtidens Triumf Glass distribution kom igång. Vid ratten sitter Sidney Bratt - Triumfs första distributör.

    För att effektivisera distributionen under högsäsong är en av frysbilarna försedd med radio. Den kunde alltså snabbt dirigeras till de återförsäljare, där glassen börjar ta slut på grund av stor efterfrågan.

  • Ny logotyp – Modernt formspråk

    Ny logotyp – Modernt formspråk

    Triumf Glass får ny logotyp. Ett nytt modernt formspråk tar Triumf Glass mot fortsatt framgång.

    Reklamen gör sitt intåg

    Reklamen gör sitt intåg

    Konstnären Ebbe Höglund anlitades för att sköta reklamen och färgfotografin gör sitt intåg.

    Glass Guide

    Glass Guide

    Annonser, reportage och foldrar såg dagens ljus. Här ser ni den Triumf Glass första Glass Guide.

    Triumf Glass till vardag och fest

    Triumf Glass till vardag och fest

    Vardagsglassen kallades Trilling. Andra glassmaker var nougat, jordgubb, mocca och chokladrippel. En ½-liters kartongförpackning med glass har då ett riktpris om 1:75 kr/ st. Motsvarande penningvärde 2014 är 19:30/st

    Glasstårtor är populärt

    Glasstårtor är populärt

    Mecca, Tyrol, Cupol och Kairo kallades glasstårtorna. Festglassen heter Tyrol och var en "Schweizerglass" i tre smaker garnerad med gräddglass, frukter och chokladspån.

    Idéen till Glasse föddes?

    Idéen till Glasse föddes?

    Vid ett evenemang på Järntorget figurerade en isbjörn som bär på en glasstrut och en Triumf Glass skylt.

    Kanske var det här idéen till Glasse föddes?

  • Ökande glasskonsumtion

    Ökande glasskonsumtion

    Lyxskatten på glass togs bort 1963 och konsumtionen av glass ökar.

    Ny pinnmaskin på Triumf Glass

    Arne köpte en glasspinnemaskin som tillverkade 10.000 st pinnar i timmen. Den kostade 750 000 kr och efter 3 år var den avbetald. 

  • En ny logo i sunsetfärger

    En ny logo i sunsetfärger

    Triumf Glass logotype förändras. De klassiska ”sunset” färgerna introduceras och finns med oss än idag.

    Glassklassiker

    Glassklassiker

    Ananas Split och Storstrut lanseras och blir riktiga Triumf Glass klassiker.

    Från en av Sverige modernaste glassfabriker produceras nu 3,5 miljoner liter glass.

    Den stora branden

    Den stora branden

    I början av 1970-talet hade Triumf Glass en mycket bra utveckling delvis beroende på stora leveranser till ICA. Men säg den glädje som varar beständigt. Mitt under sommaren 1973 härjade en förödande brand glassfabriken. Hela kontorsvåningen förstördes och frysrummen fick omfattande skador. Glassen rann i strida strömmar över motorvägen. De här bilderna talar sitt tydliga språk. Här ses några av medarbetarna bära ut glass från lagret.

    Starkt av Triumf Glass

    Starkt av Triumf Glass

    I ICA Nyheter torsdagen 9 augusti står att läsa: "Klarade 100-pallarleverans veckan efter storbranden. Större delen av Triumf Glass anläggning i Göteborg eldhärjades sista veckan i juli. Trots omfattande skador har man på rekordtid lyckats få igång driften igen.

    Redan på fredagen efter branden började tillverkning av glass, efter ett jättearbete av mer än 50 personer. Redan veckan efter branden klarade man en leverans på över 100 pallar glass till ICA Hakon och ICA Essve.

    Det hela gick att föra i hamn bl a med hjälp av bilar som sattes in för direkttransporter till Norrland."

  • Kapaciteten tre gånger så stor

    Kapaciteten tre gånger så stor

    I maj 1975 flyttades tillverkning från den gamla fabriken och kapaciteten blev tre gånger så stor som tidigare. Nu äger han Sveriges största privatägda glassfabrik.

    Från det att han själv rörde till åtta liter glass i timmen klarar en enda maskin av 25.000 glasspinnar, 8.000 glasstrutar, 6.000 dessertglassförpackningar och 2.500 liter lösglass på lika lång tid.

    Årets omsättning beräknas till närmare 16 milj kr. Från att tidigare ha varit 25 glassfabriker i Göteborg finns nu bara Triumf Glass kvar. I hela landet finns 14 glassfabriker kvar. Triumf Glass har då en marknadsandel på 7% i hela landet och 45% i Göteborgsområdet.

    Glasstillverkning i Sävedalen

    Glasstillverkning i Sävedalen

    Här ser ni den nya produktionsanläggningen som byggdes 1975 och som ligger centralt inne i Sävedalen.

    I det nya lagret finns nu plats mer än 2000 pallar glass.

  • Drömmen blev verklighet

    Drömmen blev verklighet

    Arne i den högmoderna, nya fabriksanläggningen. Året är 1981. Här med låda på magen för att vid pressvisningen visa hur det en gång började. Efter många års hårt och målmedvetet arbete och stora uppoffringar fick han nu se sena visioner förverkligade. Arne dog 1982. Han blev 64 år gammal.

    En ny generation tar över

    En ny generation tar över

    1982 övergår företaget till Arnes söner: Anders, Bengt, Robert och Henrik.

  • Glasse gör en storslagen entré

    Glasse gör en storslagen entré

    Under mitten av 1980-talet gör Triumf Glass stora investeringar i frysboxar och reklammaterial för att nå framgång i distributionen runt om i landet.

    Glasse introduceras. Glassedräkt, trottoarpratare, nalleglassbjörnar och pins tas fram.

  • Gammaldags Gräddglass Vanilj

    Gammaldags Gräddglass Vanilj

    Triumf Glass lanserar Gammaldags Gräddglass i 2-litersburk.

    För varje år som går växer Gammaldags Gräddglass till allt större volymer och är idag en av de stora produkterna på Triumf Glass.

    Gammaldags Gräddglass är idag Sveriges största gräddglass i volym!

  • 50-års jubileum!

    50-års jubileum!

    Triumf Glass tillverkar 14 miljoner liter glass och är lika uppskattad från norra Norrland till södra Skåne. Rikstäckningen har lyckats och tusentals återförsäljare väljer Triumf Glass för att möta konsumenternas längtan efter riktigt god glass. 

    Müntzings Krögarglass lanseras och med hjälp av svenska stjärnkockar når produkten en plats i svenska gourméers hem.

    "Det sista din gäst äter skall också vara det godaste."
    Christer Svantesson

  • Triumf Glass får ny ägare

    Triumf Glass får ny ägare

    Nu är årsproduktionen uppe i 16 miljoner liter glass. Totalt finns 100 distributionsbilar med rikstäckning från Haparanda i norr till Ystad i söder.

    Diplom-Is köper upp 50% av Triumf Glass och i samband med detta tillkom ny produktionsvolym och ett samordningsprojekt påbörjades. 2 år senare övertog Diplom-Is hela företaget.

  • Grossistdistribution ersätter 100 bilar

    Grossistdistribution ersätter 100 bilar

    Över 100 distributionsbilar avvecklas och företaget går över till grossistdistribution, där vår glass började att distribueras med andra frysta varor från ett centralt lager. Istället för att få besök en gång i veckan har nu butikerna möjlighet att få leveranser alla dagar i veckan.

    Samarbetet inom dagligvaruhandeln utvecklades med ICA, Coop, Dagab/Axfood och Bergendahls. Inom RSH intensifieras samarbetet med Menigo, Martin/Servera, Svensk Cater, Axfood Närlivs och Privab. Detta innebär också ett stort steg mot minskad miljöpåverkan.

  • Min längtan tillbaka till glassen blev för stor!

    Min längtan tillbaka till glassen blev för stor!

    I februari 2010 köper familjen Müntzing tillbaka Triumf Glass från norska Diplom-Is.

    Triumf Glass blir åter ett familjföretag.

     

  • Rekordåret – All Time High – vilken Triumf!

    Rekordåret – All Time High – vilken Triumf!

    Sommaren 2014 var en av de bästa någonsin, vi hade en mycket längre och kraftigare värmebölja i år än tidigare. Dagstemperaturerna var mycket höga och ur semestersynpunkt var vädret som bäst när det skulle vara bäst.

    Triumf Glass avslutade sommaren 2014 med Glassens Dag på Göteborgs Kulturkalas till många besökares glädje. Det är då som glassglädje är som bäst!

Denna sida använder cookies (läs mer). Du accepterar detta genom att fortsätta använda webbplatsen. Stäng rutan / acceptera.